Skip to main content

Oprechte aandacht

Kindercentrum Babbels gaat ervan uit dat kinderen worden geboren met vele mogelijkheden. Ze zijn sterk, krachtig en creatief. Een kind is een sociaal wezen dat al vanaf zijn geboorte aangewezen en uit is op communicatie met de ander, de wereld en met zichzelf.

Uitgaande van deze visie laten de pedagogisch medewerkers de kinderen eerst zélf dingen proberen of problemen oplossen. Daarnaast willen zij kinderen de ruimte geven ervaringen op te doen en gaan zij ervanuit dat het kind veel dingen al kán, waardoor kinderen zelfvertrouwen ontwikkelen.

Wij willen werken aan een gezonde ontwikkeling van het zelfbeeld van alle kinderen die door hun ouders aan ons worden toevertrouwd. Wij doen dit onder andere door de zelfstandigheid van kinderen aan te spreken om te voorkomen dat kinderen onnodig afhankelijk worden gemaakt van de pedagogisch medewerkers.

Wij benaderen de kinderen op kind hoogte. Dat wil zeggen dat de ogen van de pedagogisch medewerker op dezelfde hoogte zijn als die van het kind en zij het kind aankijken terwijl zij met hen praten.

De pedagogisch medewerkers zullen de kinderen ook eerst aanspreken voordat zij iets met ze gaan doen. Bijvoorbeeld wanneer zij een kind willen optillen; als er een baby op het speelkleed ligt, de pedagogisch medewerker van achteren aan komt lopen en de baby plotseling optilt, schrikt de baby. Wanneer de baby eerst bij de eigen naam wordt genoemd, kijkt de baby vanzelfsprekend op. Hierdoor kan de baby met de eigen lichaamstaal aansluiten bij het oppakkende gebaar van de pedagogisch medewerker. Deze manier van benaderen hanteren wij voor kinderen van alle leeftijden binnen het kindercentrum.

Als een dreumes of peuter van veraf iets toegeroepen wordt, heeft dit niet het effect dat wij zouden willen. De boodschap komt dan niet over. Een jong kind kan namelijk niet luisteren naar stemmen die van ver komen. Dreumesen en peuters kunnen over het algemeen luisteren over een afstand die net zoveel meters bedraagt als de jaren van hun leeftijd; bij twee jaar op twee meter afstand en bij drie jaar op drie meter afstand. Na ongeveer de vijfde verjaardag kunnen kinderen ook op grotere afstand luisteren. Het vermogen om op steeds grotere afstanden te kunnen horen, groeit de hele basisschooltijd door.

Wanneer pedagogisch medewerkers een kind op enkele meters afstand iets willen vertellen, lopen zij naar het kind toe. Wij willen in deze vorm van benadering vooral uiting geven aan ons respect voor het kind als uniek persoon waar niet hard tegen geroepen of geschreeuwd wordt.